5 dingen die je moet weten over de werking van het brein

Elk dier waar je aan denken kan, heeft hersenen. Het menselijk brein (plurale tantum) is niet de grootste, maar het geeft ons wel de mogelijkheid om te spreken, zich zaken en situaties voor te stellen en om problemen op te lossen. Het is echt een geweldig orgaan, beschermd door je schedel en je hersenvliezen. Het bevat gemiddeld 86 miljard neuronen (zenuwcellen) die zijn ingericht in patronen die gedachten, emoties, gedrag, beweging en sensatie coördineren. Een ingewikkeld snelwegsysteem van zenuwen verbindt je hersenen met de rest van je lichaam, zodat communicatie kan optreden in gespleten seconden. Een van mijn betere vrienden is een loodgieter breda, maar houdt ook enorm veel van paarden. Hij is een van de bedenkers van dit bericht.

De verdeling van het brein en de functies

De hersenen zijn verdeeld in een linker en rechter helft. De hersenhelften zijn op hun beurt verdeeld in vier kwabben die elk andere functies hebben:

  • De frontale kwabben (gelegen aan de voorzijde van beide hersenhelften) regelen denken, plannen, organiseren, oplossen van problemen, korte termijn geheugen en beweging.
  • De pariëtale kwabben (bevinden zich achter de frontale kwabben) interpreteren sensorische informatie zoals smaak, temperatuur en aanraking.
  • De occipitale kwabben (die zitten aan achterzijde) verwerken beelden van je ogen en koppelen die informatie met beelden die in het geheugen zijn opgeslagen.
  • De tijdelijke kwabben (bevinden zich aan de onderzijde van de pariëtale kwabben, voor de occipitale kwabben) verwerken informatie uit je geur, smaak en geluid. Ze spelen ook een rol in geheugenopslag.

Zaken om op te letten t.a.v. hersenfunctie

  1. Wist jij dat stress de meest voorkomende oorzaak is van verandering in de hersenfunctie. Er worden nog steeds onderzoekingen gedaan, maar het is wel eng te weten dat stress op lang termijn ook het brein schade toebrengt.
  2. Uit onderzoek is gebleken dat multi-tasking eigenlijk onmogelijk is. Als je denkt dat je aan het multi-tasken bent, ben je in feite aan het context-switchen. Je doet dus niet twee of meer taken tegelijkertijd, maar je snijdt gewoon snel heen en weer tussen ze. Door het heen en weer wisselen, wordt er alleen voor het schakelen belangrijke hersenkracht gebruikt.
  3. Dat slapen goed is voor de hersenen, weten we al. Maar een dutje doen, zorgt voor een verbeterd geheugen en het beter kunnen leren.
  4. Van al je zintuigen is het je visie die voorrang heeft boven de anderen. Je brein is dus actiever bij het zien van informatie dan bij het horen, ruiken, voelen of het proeven.
  5. Er is blijkbaar een verband tussen oefening en mentale alertheid. Als je begint te oefenen, herkent je brein dit als een moment van stress. Naarmate je hartdruk toeneemt, denkt het brein dat je in een gevecht bent of ervoor wegrent. Om jezelf en je hersenen te beschermen tegen stress, laat je een eiwit genaamd BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) vrij. Deze BDNF heeft een beschermend en herstellend element voor de geheugenneuronen en fungeert als een reset switch. Daarom voel jij je na oefening vaak op je gemak en zijn dingen duidelijk, met als resultaat gelukkig zijn.

Let er dus op dat een gezonde levensstijl niet alleen betrekking heeft op je lichaam, maar zeker ook op je hersenen.